Kirjoittanut: Lauri
(20.6 -21.6)
Miksi minä halusin lähteä Intiaan?
Yksi syy oli tietysti se, että halusin suorittaa soveltavan harjoitteluni yliopistoa varten. Toinen oli se, että en ollut koskaan aikaisemmin ollut Intiassa. Näiden lisäksi oli vielä muitakin syitä. Ensinnäkin halusin pois Suomesta, jonka yhteiskunta ja kulttuuri on niin täysin vieraantunut oikeasta ruohonjuuritason elämästä, että paikoin jopa ällöttää. Halusin pois maailmasta, jossa ihmiset kilpailevat sosiaalisen median ja hienojen vaatteiden tuomalla statuksella ja jossa paikallisten suurin ongelma tuntuu olevan kristillisiin traditioihin liittyvät ”äärimmäisen vakavat ihmisoikeusrikkomukset”. Intiassa (ja miksei myös muissa kolmannen maailman valtioissa) ymmärtää sen, kuinka uskomattoman mitättömiä huolenaiheita Suomessa on. Ottaa suunnattomasti päähän avata facebook ja katsoa mistä asioista on taas saatu ongelmia ja huolia maassa, jossa kumpiakaan ei missään todellisessa mittakaavassa ole. Suomen uutisten lukeminen Intialaisessa ympäristössä tuntuu jotenkin absurdilta ja epätodelliselta. Täältä käsin näkee täydellisesti sen, kuinka äärimmäisen hyvin asiat omassa kotimaassa oikeesti on. Miksi tämä on niin vaikea tajuta Suomesta käsin?
Miksi minä halusin lähteä Intiaan?
Yksi syy oli tietysti se, että halusin suorittaa soveltavan harjoitteluni yliopistoa varten. Toinen oli se, että en ollut koskaan aikaisemmin ollut Intiassa. Näiden lisäksi oli vielä muitakin syitä. Ensinnäkin halusin pois Suomesta, jonka yhteiskunta ja kulttuuri on niin täysin vieraantunut oikeasta ruohonjuuritason elämästä, että paikoin jopa ällöttää. Halusin pois maailmasta, jossa ihmiset kilpailevat sosiaalisen median ja hienojen vaatteiden tuomalla statuksella ja jossa paikallisten suurin ongelma tuntuu olevan kristillisiin traditioihin liittyvät ”äärimmäisen vakavat ihmisoikeusrikkomukset”. Intiassa (ja miksei myös muissa kolmannen maailman valtioissa) ymmärtää sen, kuinka uskomattoman mitättömiä huolenaiheita Suomessa on. Ottaa suunnattomasti päähän avata facebook ja katsoa mistä asioista on taas saatu ongelmia ja huolia maassa, jossa kumpiakaan ei missään todellisessa mittakaavassa ole. Suomen uutisten lukeminen Intialaisessa ympäristössä tuntuu jotenkin absurdilta ja epätodelliselta. Täältä käsin näkee täydellisesti sen, kuinka äärimmäisen hyvin asiat omassa kotimaassa oikeesti on. Miksi tämä on niin vaikea tajuta Suomesta käsin?
Mmm... Pahoittelut. Taisin ajautua
hieman sivuraiteille tuossa vuodatuksessa. Mutta tosiaan: Intialaisen
ruohonjuuritason elämän, hyvinvoinnin ja kurjuuden lisäksi, oli
minulla vieläkin lisää syitä lähteä juuri Intiaan.
Yksi oli, että näkisin Taj Mahalin.
Jotta tämä voitaisiin toteuttaa tulisi meidän matkustaa Agraan, 1600 -luvulla hallinneen Mogulikuningaskunnan pääkaupunkiin. Tuttuun tapaan matka taittuisi junalla, huokeammassa sleeper -vaunussa, jonka fasiliteetit riittävät kuitenkin siedettävään ja tuurilla jopa mukavaan yhden yön matkaamiseen. Onneksi olimme ehtineet toipua alkuviikosta meitä riepotelleesta vatsataudista, sillä ripsurapsu-oksupoksun kanssa sleeper -vaunussa matkustaminen olisi luultavasti ollut mahdoton tehtävä.
Yksi oli, että näkisin Taj Mahalin.
Jotta tämä voitaisiin toteuttaa tulisi meidän matkustaa Agraan, 1600 -luvulla hallinneen Mogulikuningaskunnan pääkaupunkiin. Tuttuun tapaan matka taittuisi junalla, huokeammassa sleeper -vaunussa, jonka fasiliteetit riittävät kuitenkin siedettävään ja tuurilla jopa mukavaan yhden yön matkaamiseen. Onneksi olimme ehtineet toipua alkuviikosta meitä riepotelleesta vatsataudista, sillä ripsurapsu-oksupoksun kanssa sleeper -vaunussa matkustaminen olisi luultavasti ollut mahdoton tehtävä.
Varanasia ei suoraan sanottuna tullut
ikävä. Vaikka kaupunki oli ollut parhaimmillaan äärimmäisenkin
mielenkiintoinen erityisesti uskonnollisessa mielessä, ei siitä
miellyttävää lomapaikkaa saanut millään. Ahtaiden kujien ja
sekavien teiden yhdistäminen lehmänpaskaan, kuumuuteen, meluun,
epämiellyttäviin hajuihin, järjettömään roskan määrään,
kaaottiseen liikenteeseen, onnenonkijoihin, itsensä etsijöihin,
kauppiaisiin, kerjäläisiin ja mitä älyttömimpään katraaseen
kaiken maailman eläimiä, oli kokoisuudessaan varsin ahdistavaa ja
epämiellyttävää. Tavallaan se oli siinä mielessä kuitenkin
juuri sitä mitä osittain Intiassa halusinkin kokea, mutta enough is
enough. Tää oli tässä. Kiitos ja näkemiin.
Olimme edellisistä
koettelemuksistamme viisastuneina varanneet Agrasta kunnolliseen
majapaikan, emmekä todellakaan majoittuisi missään 300 rupian
majataloissa, jollaisissa esimerkiksi junamatkalla tapaamamme
suomalais-englantilainen Damon oli koko useamman viikon matkansa
viettänyt. Hotellin kylkiäisenä saimme myös semi-fiksunhintaisen
kaupunkikierroksen autoriksalla, eli tuttavallisemmin tuktukilla.
Merkittävin kohde, jossa perjantain ajelulla pääsimme käymään
oli Agra Fort, joka on varmasti hienoin (joskaan ei suurin) säilynyt
Moguliajan linnake.
Miä opimme Agra fortissa? Opimme sen,
että 1600 -luvulla on voitu rakentaa uskomattomia linnoja, joihin on
onnistuttu suunnittelemaan melkoisen nerokkaita ilmastointi- ja
lämmitysjärjestelmiä. Kuuden eri hallitsijan aikana linnaketta oli
ollut rakentamassa arviolta noin 35.000 orjaa, mikä on osapuilleen
yhtä paljon kuin mitä Agran linnakkeessa on kulta-aikoina asunut
ihmisiä. Mogulihallitsijoiden suuruudenhulluus ja nerokkuus
näyttäytyi linnassa hyvin. Kokonaisuudessaan erittäin onnistunut
kohde.
Sightseeingin jälkeen oli vuorossa
taas junalippujen osto. Hankittiin liput Jaipuriin ja Jaipurista
Delhiin läheisestä matkatoimistosta. Junalippujen ostaminen
matkatoimistosta on Intiassa melko hyvä idea, sillä niillä on
juniin omia kiintiöpaikkoja, jotka voidaan varata suoraan meille.
Juna-asemalta ostettaessa liput olisivat halvemmat, mutta saisimme
tietää vasta vuorokautta ennen matkaa, että onko meille tilaa
junassa. Älyttmän kuuloista, mutta ilmeisesti totta. Tässä maassa
voi jäädä laiturille kökkimään vaikka lippu olisikin taskussa.
Lippuja ostettaessa törmäsimme
jälleen yhteen erittäin paljon meitä ärsyttävään piirteeseen
Intiassa. Tuntuu nimittäin siltä, että yksikään 1.3 miljardista
intialaisesta ei tunnu tietävän, mitä tarkoittaa vaihtorahakassa.
Oli kyse sitten matkatoimistosta, hotellista, taksikuskista, kaupasta
tai ravintolasta, vaikuttaa siltä, ettei kenelläkään ole koskaan
lainkaan vaihtorahaa. 500 rupian setelillä on vaikea maksaa pieniä
ostoksia. 1000 rupian seteli taas on kokoluokassaan jo täysin
hyödytön paperilappu. 1 ja 2 rupian kolikot pyöristetään pois
yleensä jo suoraan (ainakin länsimaalaisilta). Kyseiset kolikot
ovat muutenkin todella outoja, sillä niiden koko ja ulkonäkö voi
vaihdella erittäinkin paljon, eikä niitä meinaa erottaa toisistaan
millään. Tälläkin kertaa meillä olisi ilmeisesti pitänyt olla
tasan 4800 rupiaa. 5 tonnista ei edes turistitoimisto onnistunut
antamaan takaisin ilman intialaista säätämistä.
Perjantai oli juhannusaatto, joten
koimme velvollisuudeksemme suomalaisina etsiä itsellemme
kaljottelupaikan. Lonely Planetin suosittelemaa kattobaaria, josta
olisi suora näkymä Taj Mahaliin ei kuitenkaan löydetty, mutta
onneksi olusta sai muualtakin. Illallista meille tarjosi jälleen
perinteinen intialainen perheravintola: Pizza Hut. Sen verran paljon
on alkanu nämä intialaiset masalat ja curryt tulvia ulos korvista,
että tämänkaltainen safka on oikeesti erittäin tervetullutta
vaihtelua. Takaisin hotellille tultiin jo alkuillasta, sillä
seuraavana päivänä herättäisiin jo auringonnousun aikaan
katsomaan sitä paljon puhuttua Taj Mahalia.
Olimme paikalla aamulla klo 06:00 ja se
näky, jota olimme todistamassa oli aivan mieletön. Taj Mahal
rakennettiin 1600 -luvulla silloisen mogulihallitsija Shah Jahanin
vaimon mausoleumiksi. Sitä rakennettiin yli 20 vuotta noin 20.000
orjan voimin. Kun Taj vihdoin saatiin valmiiksi halusi Shah rakentaa
joen vastarannalle vielä toisen, mustan version itselleen. Tässä
kohtaa mogulin suuruudenhulluus meni kuitenkin liian pitkälle. Hänen
oma lapsensa lukitsi isän sekopäänä vankeuteen koko
loppuelämäkseen. Agra Fortissa sijaitsevasta ”vankisellistä”
oli suora näkymä Taj Mahaliin, vain jottei vankeuden syy missään
vaiheessa unohtuisi. Tämän monumentin rakentamiseen on toden totta
joskus käytetty paljon verta, hikeä kyyneliä ja kertakäyttöisiä
ihmisiä. Tavallaan kiitos siitä, sillä Taj Mahal on aivan
järjettömän hieno!
Juhannuspäivän toinen kohteemme oli
Taj Mahalin rakennuttaneen Shah Jahanin isoisän Akbarin hauta, noin
30min ajomatkan päässä hotelliltamme. Tässä kohteessa saimme
jälleen kerran oman annoksemme (vai pitäisikö sanoa
yliannostuksen) intialaisesta säätämisestä. Ensinnäkin syystä
tai toisesta kannettavaa tietokonetta ei saanut viedä sisään
hauta-alueelle. Kamerat, videokamerat, älypuhelimet jne. sen sijaan
olivat sallittuja. Läppäri ainoana oli kielletty. Kertokaa minulle
syy tähän pliis?
Hämmennys ei loppunut kuitenkaan vielä tähän. Taj Mahalilta ostamassamme lipussa luki, että samalla lipulla pääsee sisään myös muihin Agran nähtätyyksiin, johon Akbarin hauta kuuluu. Kuitenkin alueen porteilla meille sanottiin, että lippu ei riittäisikään vaan meillä pitäisi olla vielä jokin ylimääräinen piletti. Lipunmyyntikassalla selvisi, että Tajin lippu oikeutti ainoastaan verovapaaseen pääsyyn Agran kohteisiin. Näin siis normaali 110 rupian lippu maksoi meille enää vain 100 rupiaa. Jes. Sekä läppärin, että lipun kohdalla luulimme tietysti aluksi, että meitä kusetetaan, sillä eihän mikään järjestelmä voi olla näin tyhmä. Intiassa kuitenkin kaikki on ilmeisesti mahdollista. Tiedoksi teille kaikille tuleville intianmatkaajille: ”Free entry to any of the following sites...” tarkoittaa tässä maassa: ”10inr discount from a ticket to...”
Hämmennys ei loppunut kuitenkaan vielä tähän. Taj Mahalilta ostamassamme lipussa luki, että samalla lipulla pääsee sisään myös muihin Agran nähtätyyksiin, johon Akbarin hauta kuuluu. Kuitenkin alueen porteilla meille sanottiin, että lippu ei riittäisikään vaan meillä pitäisi olla vielä jokin ylimääräinen piletti. Lipunmyyntikassalla selvisi, että Tajin lippu oikeutti ainoastaan verovapaaseen pääsyyn Agran kohteisiin. Näin siis normaali 110 rupian lippu maksoi meille enää vain 100 rupiaa. Jes. Sekä läppärin, että lipun kohdalla luulimme tietysti aluksi, että meitä kusetetaan, sillä eihän mikään järjestelmä voi olla näin tyhmä. Intiassa kuitenkin kaikki on ilmeisesti mahdollista. Tiedoksi teille kaikille tuleville intianmatkaajille: ”Free entry to any of the following sites...” tarkoittaa tässä maassa: ”10inr discount from a ticket to...”
Koko matkan mittakaavassa ei Akbarin
hauta ollut mitenkään poikkeustapaus, sillä tämä maa on täynnä
mitä ihmeellisempää ja kummallisempaa säätämistä. Mitä
tahansa kukakin tekee, se pitää sisällään aina jonkin asteisen
hämmentyneen säätämisen. Mikään ei koskaan mene sulavasti, eikä
kivuttomasti, eikä mikään asia ole helppoa. Tehdään aina
vaikeasti jollain sairaalla tavalla ja säädetään. En ota tähän
tästä edes esimerkkejä, sillä tämä asia on niin selvästi läsnä
kaikessa, ettei yksittäistapauksen nostaminen olisi edes reilua.
Sanotaan vaan, että tämä maa ja tämän maan ihmiset ovat
erinomaisia luomaan ongelmia sinne missä niitä ei todellakaan
tarvitsisi olla.
Akbarin haudalla vielä sama kaveri
yritti neljännen kerran myydä meille keraamisia norsupatsaitaan,
vaikka olimme jo kolme kertaa sanoneet, ettemme tee niillä mitään.
Hintaa kyllä hierottiin ja huudeltiin, mutta ”anteeksi, en
tarvitse myymääsi esinettä mihinkään, enkä halua sitä” -on
kerta toisensa jälkeen osoittautunut erittäin heikkotehoiseksi
kommentiksi. Jotenkin paikallisten tajuun ei tunnu menevän se, että
vaikka meillä on paljon rahaa, emme silti halua ostaa kaikkia
maailmassa olevia esineitä ja asioita. Tämä kruunasi
hautaepisodin, jonka jälkeen otti sen verran paljon päähän, että
todettiin tarvitsevamme mieltä rauhoittavat päiväoluet. Ja mikäs
siinä, olihan edelleenkin juhannus kuitenkin.
Tällä kertaa löysimme tiemme myös Lonely planetin suosittelemaan paikkaan, joka paljastui vähintään viiden tähden hotelliksi palvelijoineen, suihkulähteineen ja kristallikruunuineen. Niin paljon se mesta ällötti, että totesimme yksiselitteisesti lähtevämme muualle. Todellakaan en voi ymmärtää, miksi joku haluaa tulla Intiaan niin, että ajaa lentokentältä hotellipalvelijan audilla suoraan usean kymmenen neliön hotellihuoneeseen, josta sitten voi tehdä taksilla päiväretkiä tärkeimpiin nähtävyyksiin, tehden kaiken muun hotellilla. Taisiis äh. Jotenkin tuntuu, että tuollaisessa 'helpossa turismissa' menee vaan yksinkertaisesti niin paljon ohi. Samantein jäisi sitten vaikka kotiin omien palvelijoittensa kestittäväksi ja kattelisi kuvat googlesta.
Viiden aikaan iltapäivästä koitti
meidän aikamme lähteä Agrasta. Kaupungissa ehdimme viettää vain
yhden yön, nähden kuitenkin kaikki tärkeimmät nähtävyydet.
Varanasiin ja Kolkataan verrattuna Agra oli siistimpi,
kontrolloidumpi ja selvästi varakkaampi kaupunki. Lämpötilat
olivat täällä päivällä 40-45 asteen välillä. Äärimmäisen
kuumaa, mutta vähintään yhtä kuumaa tulisi olemaan myös
seuraavassa kohteessamme: Rajasthanin osavaltion pääkaupungissa
Jaipurissa.
Niin ja tosiaan,
Tos ois tollasta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti