Kirjoittanut: Lauri
(28 – 30.5)
Pre-Scriptum:
Blogin päivittäminen on ollut viime päivinä netistä ja muista aikatauluista johtuen melko vaikeaa, joten ainakin tämän ja mahdollisesti myös seuraavan blogitekstin sisältö on tapahtunut jo jonkin aikaa sitten. Älkää kuitenkaan pelästykö: Kaikki tekstit saadaan lisättyä tänne kuitenkin ennemmin tai myöhemmin.
Taas on yksi työviikko eletty.
Niillekin teistä, jotka eivät sitä vielä tiedä, mehän olemme
täällä siis vapaaehtoistyössä. Emme siis turistilomaile, vaan
meillä on työajat, työtehtävät ja selkeä päivärytmi. Hommiin
kuuluu intialaisten lapsien opettaminen. Toiselle ryhmälle ollaan
opetettu matematiikkaa ja värejä, toiselle avaruudesta ja
planeetoista. Planeettoja ja tähtiä ollaan askarreltu paperista,
joita ollaan kiinnitetty luokan kattoon teipillä. Arkemme on hyvin
säännöllistä. Aamupala, lounas, päivällinen, nukkumaanmeno jne.
toistuvat sen verran samoihin aikoihin, että itse olen myös alkanut
herätä aamusta toiseen samaan aikaan ilman herätyskelloa.
Opetusalasta innostuneena
duunimme täällä on ollut parhaimmillaan erittäinkin
mielenkiintoista. Vasta täällä olen oppinut todella näkemään
niitä asioita, joita on sanottu suomalaisen koulujärjestelmän
vahvuuksiksi. Ensimmäisenä havaintona se, että meillä koulu
aloitetaan vasta 7 vuotiaana. Intiassa vastaava ikä on
britti-imperiumin yleisen linjan mukaan 5. Viisivuotiaalla ei
kuitenkaan ole vielä jaksamista, keskittymistä tai rittäviä idea-
ja sanavarastoja, jotta kovinkaan kovia teoriapaketteja voisi
opettaa. Sen sijaan 5 -vuotias on vielä iässä, jossa leikki on
tärkein oppimisen muoto. Erilaiset pelit, leikit, kuvat ja
aktiviteetit luovat lapselle konsepteja siitä miten maailma toimii
paljon paremmin kuin vieressä pauhaava opettaja. Lastentarhat,
eskari ja päiväkoti kunniaan!
Vieressä pauhaava opettaja taas on jotain sellaista, mitä Intiasta kyllä löytyy. Opetusote tuntuu olevan hyvin autoritäärinen ja tiukka. Aina kun opettaja puhuu se kuulostaa siltä kuin se olisi oppilaille ihan uskomattoman vihainen. Ja jos Jasminin kielitaitoon on uskominen, ei opettajien sanavalinnatkaan ole erityisen mukavia, vaan ne tylyttävät oppilaita ihan täysillä. Meininki on siis sitä, että kun 5 vuotias oppilas kaataa vahingossa tuolinsa, opettaja huutaa sille siitä pienen hetken täysiä päin naamaa. Kun opettaja on läsnä, oppilaat jäpittävät asennossa kuin armeijassa.
Vieressä pauhaava opettaja taas on jotain sellaista, mitä Intiasta kyllä löytyy. Opetusote tuntuu olevan hyvin autoritäärinen ja tiukka. Aina kun opettaja puhuu se kuulostaa siltä kuin se olisi oppilaille ihan uskomattoman vihainen. Ja jos Jasminin kielitaitoon on uskominen, ei opettajien sanavalinnatkaan ole erityisen mukavia, vaan ne tylyttävät oppilaita ihan täysillä. Meininki on siis sitä, että kun 5 vuotias oppilas kaataa vahingossa tuolinsa, opettaja huutaa sille siitä pienen hetken täysiä päin naamaa. Kun opettaja on läsnä, oppilaat jäpittävät asennossa kuin armeijassa.
Luovuuteen tai
yksilöllisyteen ei kannusteta, vaan tärkeimpänä oppimismetodina
tuntuu olevan ulkoa opettelu ja kopiointi. Kopioidaan se, mitä
opettaja tekee ja käskee ja opetellaan se ulkoa. Oppilaat eivät saa
niitä ”ahaa-elämyksiä”, eivätkä he välttämättä tiedä
miksi jokin asia menee kuten se menee. Kun opetustapana on kopiointi
ja ulkoa opettelu, ei oppilaille rakennu päähän konsepteja.
Erinomaisena esimerkkinä tästä on matematiikka. Eräskin tyttö
laski sujuvasti, että 3+1=4, mutta ei osannut laskea 1+1. Koko
yhteenlaskun konsepti oli siis vieras. Joihinkin tehtäviin kuitenkin
muistettiin vastaus ulkomuisista. Näille on opetettu, että 3+1=4.
Ei sillä väliä, mitä yhteenlasku oikeasti on. Samoin toinen tyttö
tiesi, että 10 + 2 = 12 ja 20 + 2 = 22, mutta ei tiennyt mitä on 30
+ 2. Oppilaat ovat siis mekaanisesti tehneet laskuja opettajalta ja
toisiltaan kopioiden, mutta kokonaan ymmärtämättä, mistä niissä
on oikeasti kyse.
Oppilaat myös kopioivat täysin suoraan
toisiltaan. Uskon, että intialaisten opettajien melko epäpätevällä
opetustavalla on tähänkin tapaan suora yhteys. Iperin opettajat
pitävät tuntia niin, että oppilaille annetaan tunnin alussa
muutama tehtävä. Ne tahkotaan läpi tiukan kurin alla ja
tarkistetaan, jonka jälkeen lapset voivat käyttää koko
lopputunnin leikkimiseen ja härväämiseen. Mitä nopeammin oppilas
pystyy siis näyttämään opettajalle sen, mitä ope haluaa nähdä,
sitä nopeammin oppilas pääsee löysäilemään. Monesti helpoin
tapa tässä on se, että yksi luokasta tekee oikeasti ne tehtävät
ja loput kopioi siltä oikeat vastaukset. Luultavasti täkäläiset
maikat tietää, että noi kopioi paljon, mutta on niin gonahtaneita
työhönsä, ettei niitä jaksa se oikein kiinnostaa. Opettajia ei
oikein jaksa kiinnostaa. Ne ei aina edes tule tunnille. Ja kuulema
joskus ne vaan nukkuu sen läpi lasten leikkiessä.
Meidät on täällä
laitettu pitämään 2 tunnin mittaisia oppitunteja. En tiedä kuinka
yleinen standardi kahden tunnin oparit täällä on, mutta 5-10
vuotiaalle lapselle se on aivan mahdottoman pitkä aika. Suomalaisten
alakoulujen 45min mittaisista oppitunneista todella löytyy salattu
viisaus. Kolme varttia alkaa oikeasti olla melko maksimiaika, jota
pieneltä lapselta voi vaatia keskittymään. Täälläkin kaikki
oleellinen on tehty ja sanottu jo ennen kuin oppitunti on edes
puolessavälissä. Loppu ajasta on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Puolentunnin mittaisen välkän jos saisi keskelle oppituntia, niin
nää vois oppia ihan samassa ajassa merkittävästi enemmän.
IPER ei kuitenkaan ole
mikään Intian ”standardikoulu”, vaan enemmänkin
tukiopetuspaikka. Normaali intialainen alakoulu avaa ovensa
oppilaille aamulla klo 06:30. Koulupäivä loppuu yleensä jo 10:30,
josta osa lapsista ryntää suoraan IPERille. Koulut on kaukana ja
joillain oppilailla voi mennä koulumatkassa jopa melkein kaksi
tuntia. Melko älytöntä ajatella, että osa muksuista iskee repun
selkäänsä ja lähtee koulupolulle jo puoli viisi aamulla.
Kouluun kuitenkin lähdetään
mielellään. Intiassa ei ole oppivelvollisuutta, mutta kaikilla on
oikeus alakoulutasoiseen
opetukseen. Koska koulua ei ole pakko käydä, se ei tavoita kaikkia.
Koulupudokkaita on myös paljon. Yhden tutkimuksen mukaan valtion
kouluissa alottavista lapsista noin kolmannes lopettaa koulun kesken.
Toinen kolmannes käyvät koulua epäsäännöllisesti silloin
tällöin. Jäljelle jäävät oppilaat kuitenkin todella haluavat
olla koulussa. Luokasta poistaminen on täällä oikeasti tosi paha
rangaistus. Sen kerran kun me laitettiin yks tyttö hetkeksi luokan
ulkopuolelle rauhoittumaan. Tyttö hiljeni heti ja oli jopa lähellä
ettei alkanut itkemään. Sen verran rankka juttu luokasta
poistaminen oli. Sama homma jos koulupäivä lopetetaan kesken tai
koulupäivä on yllättävistä syistä peruttu. Suomessa oppilaat
juhlis, että ”JES! VAPAAPÄIVÄ!”, mutta täällä oppilaat
oisivat luultavasti vaan pettyneitä.
Normaalin opetuksen
lisäksi päästiin keskiviikkona käymään myös kahdessa Iperin
Outreach Centerissä. Outreachit on Iperin alla toimivia, slummeissa
sijaitsevia tiloja, joihin lapset voivat tulla koulun jälkeen
olemaan, opiskelemaan ja viettämään aikaa. Kuten kaikki IPERin
lapset myös nämä ovat kaltoin kohdeltuja, apua ja suojaa
tarvitsevia lapsia. Outreachissa meidät istutettiin tuoleihin ja
lapset esittivät meille vuoron perään joko runoja, näytelmiä tai
lauluja. Meitä esiteltiin lapsille kuin nähtävyyksiä.
Puhuttelevinta
Outreachissa oli ehkä sen sijainti. Kaupungin ylläpitämä slummi
sijaitsi lähes suoraan South Cityn takapihalla. South City, joka on
pelkästään rikkaiden asuttamia suurten elinkustannusten korkeita
kerrostaloja. Noin sadan metrin matkalla ihmisten yleinen tulotaso
muuttui lähes olemattomasta erittäinkin hyväosaiseen. Kaupungin
slummeissa asuvien ihmisten yleinen tulotasohan on noin 2000 – 6000
rupiaa kuussa (25€ - 80€). Täällä rikkaat voivat siis katsoa
itse yleellisesti sisustetuista asunnoistaan, kun vieressä jengi
taistelee selviytyäkseen jokapäiväisessä elämässään.
Toisaalta ehkä kuitenkin parempi näin, sillä esimerkiksi
Etelä-Afrikassa rikkaat ja köyhät eivät asuneet lähimaillakaan
toisiaan, ettei rikkaiden merinäköalaa vahingossakaan pilaa
yksikään köyhä ihminen.
Torstaina
ja perjantaina käveltiin paljon kaupungilla. Torstaina lähdettiin
vaan spontaanisti kävelemään töiden jälkeen, löytääksemme
itsemme pari tuntia myöhemmin Kolkatan keskustasta. Perjantaina taas
kohteena oli Kolkatan pyhimmäksi paikaksi nimetty ”Kalighat”,
jossa toisaalta yksikään matkaseurueemme jäsenistä ei tavoittanut
minkäänlaista pyhää. Kerjäläiset, kaupustelijat ja muut onnen
onkijat yrittivät jatkuvasti hyötyä meistä rahallisesti tavalla
tai toisella. Joku iski käteen kookospähkinän ja suitsukkeen
sanoen, että se on temppelin tapa ostaa moiset tuotteet (info = Se
ei ole), yksi sanoi ettei temppelialueen portista saa mennä sisään
kengillä, joten hän voi ottaa ne hetkeksi maksulliseen säilöön
(info= Saa mennä kengillä), joku taas iski meille oranssilla
maalilla otsaan merkin ja sanoi, että siitä seuraa 500 rupian
pakollinen lahjoitus temppelille (Info = Temppelissä kenenkään ei
tarvitse lahjoittaa kenellekään mistään mitään). Kalighatissa
näkyi hyvin tämän maan meille rasittavin puoli. Kun jengi näkee,
että me ollaan länsimaalaisia ja meillä on siis paljon rahaa, ei
meitä jätetä koskaan rauhaan. Itsepintaisimmat kerjäläiset
roikkuu lahkeessa kiinni satojakin metrejä. Kolkatassa kerjäläisiä
toisaalta on vielä verrattain vähän, koska kenelläkään täällä
ei ole rahaa, mutta Delhiä odotellessa...
Kolkata
on myös siitä jännä kaupunki, että vaikka tämän mestan
väkimäärä on valtava, ei se erityisesti näy katukuvassa. Kolkata
ei yksinkertaisesti vaikuta kovinkaan suurelta kaupungilta, koska
täältä puuttuu korkea Manhanttan -henkinen keskusta-alue. Sen
sijaan kaupunki levittäytyy jokaiseen mahdolliseen suuntaan jopa
kymmeniä kilometrejä. Ihmiset myös asuvat täällä verrattain
pienessä tilassa. Yhdelle asukkaalle on kotonaan elintilaa ehkä
kolmesta neljään neliömetriä. Tätä kaupunkia olisi älyttömän
siistiä päästä katsomaan jostain korkealta.
Torstain ja perjantain kävelyissä nähtiin myös paljon uudenlaista. Nähtiin Kolkatan ”punaisten lyhtyjen alue” ja kaduillaan itseään markkinoivat naiset. Nähtiin kun ihmiset pelasivat krikettiä kaduilla ja virittivät sähkövaloja jotain tulevaa juhlaa varten.Nähtiin asuinyhteisö, jossa näimme tähän mennessä ehkä puhuttelevimpia ihmiskohtaloita, kuten esimerkiksi vastaamme rullannut täysin jalaton ihminen ja roskakasojen vieressä kykkivät alastomat lapset.
Pois kaupungista tulimme
taksilla, joista perjantainen taksikuskimme oli koko tähänastisen
matkamme hurjin Meno oli sen verran tiukkaa, että lyötiin Matin
kanssa 20 rupiasta vetoa, että kolauttaako meidän taksi jotain
paluuumatkamme aikana. Tästä sai alkunsa toivottavasti vielä
pitkälle jatkuva tapa, jossa minä ja Masa lyödään pikkurahoista
vetoa mitä kummallisimmista asioista.
Kahden viikon jälkeen täälläolo tuntuu edelleen mielekkäältä. Lasten kanssa toimiminen on parhaimmillaan erittäin mukavaa, ruoka on hyvää, lämpötilat ovat viilenneet hieman ja elämä on muutoinkin hyvällä mallilla. Viikonloppuna lähdetään kohti Sundarbansin suistoaluetta. Ehkä onnistumme jopa näkemään tiikerin?
Kahden viikon jälkeen täälläolo tuntuu edelleen mielekkäältä. Lasten kanssa toimiminen on parhaimmillaan erittäin mukavaa, ruoka on hyvää, lämpötilat ovat viilenneet hieman ja elämä on muutoinkin hyvällä mallilla. Viikonloppuna lähdetään kohti Sundarbansin suistoaluetta. Ehkä onnistumme jopa näkemään tiikerin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti