Kirjoittanut: Matti
(31.5 – 1.6)
(31.5 – 1.6)
Koira, lintu, pukki, pässi, vuohi,
kili, kana, kukko, ruma kana, possu, lisko, torakka, ankka,
hämähäkki, tuntematon lintu, kuningaskalastaja, iso kala tai hai,
kissa, varaani, peura, apina, koppakuoriainen, lentävä ötökkä,
toinen tuntematon lintu, rapu ja ripu, simpukka ja liejuryömijä.
Seuraa arvoitus, olimmeko viikonlopun:
A) Puistoaluella
B) Muistoalueella vai
C) Suistoalueella?
Lähdimme siis lauantaiaamuna yhden yön
retkelle Sundarbansin suistoalueelle. Kyseessä on maailman suurin
jokisuisto ja mangrovemetsä-alue. Tavoitteena oli bongata Bengalin
tiikeri tai jopa liikeri.
Lauantai-aamuna suuntasimme aikaisin
aamulla matkatoimistollemme, joka matkan järjesti. Luvassa olisi
alkuun kolmen tunnin automatka, tämän jälkeen pari joenylitystä
veneellä ja täten päätyisimme Ecovillageen, jossa viettäisimme
yömme. Matka-autonamme toimi Force-merkkinen pikkubussi, joten
koimme matkamme turvalliseksi, olihan voima kanssamme. Auto täyttyi
täyteen lähtiessä, ja jo vähän matkan ajon päästä pysähdyimme
tienvarteen, josta nousi vielä yksi nainen kyytiin, vaikka
istuinpaikkoja ei ollut. Tämähän nyt ei haitannut vaan oppaamme
istui sitten edessä yhden matkalaisen kanssa samalla penkillä.
kovasti siltä, että olemme
matkalla suoraan hirmumyrskyn silmään. Välillä matkan aikana myös
vettä tuli sen verran reippaasti ja ukkonen jyrisi yllämme, että
olin melko varma että taivas putoaa niskaamme. Kuitenkin intialaisen
diskojumputuksen soidessa auton stereoista matkasimme läpi
Länsi-Bengalin maaseutujen välillä pysähtyen teelle ja lopulta
saapuen pienen kylän satamaan n. 3,5 tuntia lähdön jälkeen, jossa
kovin sade oli jo mennyt ohi ja enää satoi hieman ripotellen.
Tässä vaiheessa oppaamme Rakesh
kertoi meille englanniksi, että ensin menemme veneellä joen yli n.
10 minuuttia, jota seuraisi sitten 45 min riksa-ajelu ja sitten vielä
pieni jokimatka. Hyppäsimmekin ensin pieneen veneeseen, jossa oli
keskellä irtomoottori, jonka ninjaksi nimeämämme taituri jyräytti
käyntiin irtovinssillä kohtuullisen savupilven saattelemana.
Veneen vauhtia ninja sääteli moottoriin kiinni viritetyn narun
avulla. Ensimmäisestä vesiylityksestä selvisimme hyvin ja vuorossa
olisi riksa-ajelu. Retkemme oli kuitenkin järjestetty intialaiseen
malliin, eikä auto-riksoja ilmeisesti löytynyt riittävästi, ja
niinpä minut ja Jasmin istutettiin muutaman muun matkalaisen kanssa
puulavalle, joka oli kiinni jossain moponkaltaisessa vempeleessä.
Katoksena toimi pressu, jota pidimme itse päällämme. Lauri
puolestaan pääsi tuk-tukin kyytiin, jossa oli etupenkillä 4
ihmistä sillä seurauksella, että ainoastaan Laurin oikea pakara
mahtui kyytiin. Tämä kyyti olikin yksi elämäni kyytejä.
Vielä toinen veden ylitys
samanlaisella veneellä ninjan ohjastamana ja sitten olimmekin
perillä Ecovillagessa, jossa viettäisimme illan ja yön. Saimme
huoneen, jossa oli kolme mukavaa sänkyä ja vessa. Asetuttuamme
meille tarjottiin ruokaa. Kalaa, kasvista, linssiä, riisiä,
kastiketta ja ties mitä niin paljon kuin napa veti. Tarjoilijat
kävelivät ympärillä jakamassa ja jatkuvasti lisää ruokaa ja ai
että.
Illan ohjelmaan kuului kävelyretki
läheiseen kylään mutaista ”tietä” pitkin paljain jaloin,
veneretki naapuri saareen katsomaan lintuja ja kävelemään lisää
mudassa. Jasmin uskaltautui mukaan pienelle linturetkelle viidakkoon,
minun ja Laurin jäädessä rannalle tallailemaan mudassa ja
nauttimaan rauhallisesta olemisesta. Tullessa takaisin Ecovillageen
bongasin oppaamme Rakeshin puheesta sanan ”beer” ja sain tilattua
meille 2 pulloa jokaiselle illan ohjelman ajaksi.
Illan ohjelmana oli paikallinen bändi
soittamassa bengalilaista kansanmusiikkia. Soittimina heillä oli
paikallisia soittimia ja musiikki kuulosti, siltä kuin kaikki kolme
(selvästi hyvin taitavaa) muusikkoa olisivat soittaneet täysin eri
kappaleita samaan aikaan ja nauttineet siitä suuresti. Lisäksi
seurustelimme muiden matkalaisten kanssa, joihin kuului yksi
amerikkalainen nainen ja useita intialaisia. Oluttakin tuli eteen,
tosin kaksi pulloahan intiassa tarkoittaa 2x 0,75 litran ja
alkoholipitoisuudessa ”ei 8% ylittävää” pulloa, eli
suomalaisittain laskettuna kaikille olikin sitten kahden pullon
sijasta reilu sixpacki, jos alkoholin määrää lasketaan, että
näin. Ilta oli erittäin hauska ja oli hauska jutella ja oleskella
uusien ihmisten kanssa kun juttukin luisti.
Musiikkiesityksen jälkeen vielä
illallinen, joka toimi samalla konseptilla kuin lounas, paitsi kalan
sijasta oli tarjolla kanaa. Nukkumaan mennessä löysimme vessastamme
isohkon torakan ja aikaisemmin löytämämme verkosta löytynyt
isohko hämähäkki oli kadonnut, eli oletuksemme mukaan jossain
piileskelikin vielä isompi hämähäkki. Tämä sai meidät
ripustamaan meille hyttysverkot, sillä kukaan meistä ei kokenut
ajatusta tarantellasta tai vastaavasta naamalla mukavaksi.
joskus vähän myöhemmin. Jokatapauksessa pääsimme kuitenkin hyvin aikaisin liikkeelle Elmar-nimisellä jokilaivallamme, joka valitettavasti tarkoitti, että joutuisemme eroon ninjasta, joka ilmeisesti ohjaa vain todellista hallintaa ja ninjakonsteja vaativia laivoja. Onneksi isompaakin laivaa ohjasi todellinen seitsemän meren hirmu, merikarhu, joka olisi varmasti ohjannut meidät läpi vaikka harmaan kiven tarvittaessa. Laivan kannella juttelimme mukavia muiden matkalaisten kanssa ja katselimme luontoa. Vesi oli tässä vaiheessa vielä hyvin matalla. Oppaamme kertoi, että vesi nousee ja laskee kuuden tunnin sykleissä jopa 7 metriä, eli jossain vaiheessa päivää näkemämme metsät tulisiva olemaan jopa täysin veden alla. Aika hurjaa.
Alkumatkasta pysähdyimme ensin
ottamaan palvelijat kyytiin, jotka tulivat veneelle tekemään meille
ruokaa ja hetken päästä luonnonsuojelualueen portilla kirjasimme
meidät sisään, sillä sinne ei saa mennä ilman erityislupia ja
saimme mukaamme myös luonnonsuojelualueen oman oppaan, joka tosin
vaikutti olevan kaikesta aika pihalla. Matka jatkui valtavaa jokea
pitkin ja pieneksi pettymykseksi emme meneet missä vaiheessa syvälle
metsään pieniä kanavia pitkin, sillä alue oli hyvin suojeltu,
eikä siellä saanut paatit kulkea niin kuin haluavat, vaan niiden
reittejä oli merkittävästi rajoitettu.
Jossain vaiheessa päivää Rakesh toi
kannelle paikallisen ”Kimble-pelin” eli Ludon. Keski-ikäiset
rikkaat intialaisethan innostuivat tästä aivan valtavasti ja sitä
alettiinkin pelata isommalla porukalla. Peliin mahtui mukaan vain 4
pelaajaa mutta peliin otti osaa ainakin 10 ihmistä.
Yksinkertaisuudessaan kaikki pelasivat kaikkien vuoroja ja kaikilla
tuntui olevan valtavan hauskaa. Sinänsä jännä, että
viidakko-jokiajelun kohokohta tuntui olevan lautapelin pelaaminen.
Noh, mikäs siinä, sillä kyllä mekin siitä pelailusta nautimme.
Pari kertaa päivän aikana pysähdyimme maihin ja nousimme
”lintutorneihin” katsomaan, joskos viidakon petoja kuten
liikereitä näkyisi, mutta eipä näkynyt ei. Tosin viimeisellä
pisteellä mutaojassa, vilisti varaani, varsin häijynnäköinen
lisko, jonka näimme kohtuullisen hyvinkin. Veneessä ajellessamme
näimme mm. apinoita ja lintuja. Itse satuin olemaan ainoa, joka
katsoi suoraan eteenpäin kreivin hetkellä ja näin jonkin ison
kalan (itse luulen, että se oli delfiini) hyppäävän vedestä. Muu
retkikunta oli olettaen niin lautapelin lumoissa, että he eivät
laivalta ulos ehtineet katsoa.
Laivaretki oli ihan mukava
päivän jokiajelu, jonka aikana söi hyvin ja tutustui uusiin
ihmisiin, mutta luontoretkeksi se ei ollut kummoinen. Toki olihan
sademetsien näkeminen upeaa ja oli älyttömän siistiä nähdä,
kuinka jossain vaiheessa kaikki puut olivat veden alla, kun ne olivat
aikaisemmin olleet kokonaan maan pinnalla, johtuen veden pinnan
valtavasta vaihtelusta. Harmiksemme tiikeriä tai liikeriä emme
bonganneet, mutta paljon saimme silti kokemuksia. Parhaita juttuja
oli uudet ihmiset, veden vaihtelu, mudassa käeveleminen ja huoleton
elämänmeno.
Elmarin rantautuessa rantaan
oli matkaporukka hitsautunut hyvin yhteen ja juttu luisti.
Uskaltauduimme myös kyselemään sellaisia asioita intialaisesta
kulttuurista, joista emme olleet aikaisemmin uskaltaneet kysyä,
kuten esimerkiksi kastilaitoksesta. Luvassa oli kuitenkin vielä
riksa-ajelu ja pari joenylitystä ennen, kuin Force pääsisi
starttaamaan paluumatkalle. Tällä kertaa paluumatka autolle ei
ollut kuitenkaan niin hurja, kuin tulomatkalla oli ollut, mutta
autolle päästyämme hurjuus alkoikin. Nimittäin paluumatka
taitettiin pimeässä ja koska intialaiseen ajokulttuuriin kuuluu,
että kaistaviiva ei selvästi merkkaakaan eri kaistoja, vaan sen
päällä pitää ajaa. Tästä syystä vähän väliä tuli
tilanteita, joissa joku meistä kiljahti ja suojautui käsiinsä,
intialaisten hieman naureskellessa meille. Juttu luisti ja
intialainen diskopoppi pauhasi jälleen.
Lopulta pääsimme kuin
pääsimmekin takaisin IPER:lle, vaikka sitä välillä ehtikin
epäilllä, että selvitäänköhän tästä kyydistä hengissä.
IPER:llä meitä vastassa oli Diakin opiskelija Sonia, joka oli ollut
kevään harjoittelussa täällä ja sen jälkeen matkustellut neljä
viikkoa Intiassa ja Nepalissa ja oli tullut perjantaina takaisin
IPER:lle. Hänekin kanssaan juttu luisti sitten sen verran hyvin,
että vasta kahden jäljestä päästiin nukkumaan, vaikka autossa
oli puhuttu, että mentäisiin samantien kun ollaan perillä. Noh
näin se menee. Loistava viikonloppu, loistava reissu. Huomenna
jatkuu työt vielä viikon verran.
Huikeeta! Muista Masa tuoda meille pöksyt! ;) t. Sanna ja Mirka
VastaaPoistaOnpa ollut kokemus! Eipä olisi oma rohkeus riittänyt moiseen.
VastaaPoistaHuilatkaa välillä!
T. Kaija-äiti