tiistai 17. kesäkuuta 2014

Varrella virran

Kirjoittanut Jasmin
(13.-15.6.)

Olemme nyt Varanasissa, toiselta nimeltään Benaresissa. Matkalle kohti Varanasia lähdimme (hui) perjantaina 13. Hotellinpitäjämme vei meidät jeepille klo 8 aamulla, sopi hinnan ja aloimme kavuta alas vuorilta. Emme valitettavasti saaneet matkalla kuvaa ”norsuvaara”-kyltistä, joka on intialainen versio hirvivaarasta, mutta ehdimme ajoissa juna-asemalle. Juna oli kuitenkin ilmeisesti maan tapaan myöhässä (tunnin), ja siitä jopa hajosi veturi illantaitteessa. Seisoimme keskellä peltoa tunnin-puolitoista ja paikalliset mukulat tuijottelivat meitä, kun uutta veturia tuotiin. Intiassa matkalla olemisen on parempi olla ”se juttu”, sillä veikkaan että ajoissa oleminen on junilla harvinaisuus. Jos VR sapettaa, niin eräs nainen junasta osasi kertoa, että Rajasthan Express oli huhtikuussa 10-15 tuntia myöhässä.

Varatessamme lippuja toukokuussa jouduimme ottamaan yhden lipun AC3 -luokasta ja kaksi AC2:sta. Matti meni AC3:n ja nukkui kuulemma koko matkan New Jalpaigurista Varanasi Junctionille. Aika aivokuollut olohan oli, ja matkustaminen paikasta toiseen voi olla yllättävän rankkaa, varsinkin jos vastapäätä oleva lapsiperhe ei ymmärrä kännykkäetiketin tarkoitusta, vaan soittaa bollywoodräminää vielä kaksi tuntia meidän nukkumaanmenomme jälkeen. Matkalla maisema vaihtui ja ylitettiin parit osavaltion rajat. Nyt olemme Uttar Pradeshissa, siis ensimmäistä kertaa matkallamme poissa Länsi-Bengalista. Jossain vaiheessa nukkuessamme havahduin siihen, että tarjoilijapoika, joka oli herättänyt illallisen jälkeen minut kolmesti ja tyrkännyt syliini mm. nukkuvan Laurin jäätelön ja servetin, ilmeisesti ei herättäisikään meitä koska olimme perillä Varanasissa, mutta pyysi kyllä tippiä eikä lähtenyt millään. Hämmentäviä tilanteita. Sillä hetkellä erityisesti intialainen palvelukulttuuri ei jaksanut aueta.

Heräsimme 1.30, junan arvioituun saapumisaikaan. Uusi veturi oli ilmeisen nopea, sillä olimme lopulta vain tunnin jäljessä aikataulusta. Minulle Varanasiin saapuminen ei ollut alkuun ilmiselvää. Lähellä oli peltomaisemaa, pieniä taloja, pikkukylämäisiä kortteleita. Tunne siitä, että asema olisi ehdottomasti Varanasi, tuli salamana, kun näin junaraiteilla lehmän keskellä asemaa. Sen jälkeen ilmestyi puukyltti, jossa luki ”Varanasi JN”. Matka hotellille sujui todella kivuttomasti tuktukilla. Voin kertoa, ettei ainakaan se aika, jonka vietän vielä Matin ja Laurin matkassa, tulisi olemaan hotellissamme kivutonta, mutta tilanne kääntyisi lopulta lmeisesti parhain päin.

Kolmelta yöllä saapuessa kuulemme väsyneinä, että AC-huonetta ei ole tarjolla, vaikka olemme sellaisen buukanneet. Päädymme huoneeseen, jossa extra bedini on patja lattialla, hirveän myllyttimen vieressä, joka kierrättää huoneessa olevaa, käytävältä virtaavaa, tulikuumaa ilmaa. Parivuode oli jotenkin tyypillinen ratkaisu mitä voisi olettaakin – kaksi isoa vuodetta lakanalla yhteen vedettynä. Sängyt täyttivät koko huoneen, eikä ylimääräistä tilaa ollut lähes yhtään.

Aamulla lähdimme syömään aamiaista Assi Ghatille [Ghat = Gangesiin laskeutuva porraslaituri, eli kastautumispaikka], joka ei ole kovin kaukana. Vaatika Cafe tarjosi hyvää pastaa. Siinä istuessa havaitsimme jotain sellaista, mitä emme ennakkotietojemme perusteella osanneet Varanasista odottaa. Gangesin vastarannalla nimittäin ei ole mitään. Aivan rannassa näkyy vain metsänreuna.Joskus vuonna 1978 vesi on tulvinut hyvin korkealla, ghatien maharajojen asuntojen parvekkeiden kohdilla (n. 6metriä korkeammalla). Tähän aikaan vuodesta Ganges, jota paikalliset kutsuvat nimellä Ganga, on hyvin kuiva, ja vastarannan tyhjää metsänreunaa, sekä ennen kaikkea hiekkaa on useampi sata metriä. Monsuunin jälkeen ghatien portaat taas eivät ole edes näkyvissä kaupungin puolella rantaa. Maisema vaihtelee kovasti, ja nyt onkin ”low season”, eli ei paljoa turisteja. Lämpötila kipuilee neljänkymmenen asteen yläpuolella.

Kävelimme melkein koko lauantaipäivän ghateilla. Yksi asia, jonka huomasimme selvästi vahvemmin täällä oli turismi. Täällä ei bisnesyritystä puutu. ”Boat, sir?” kysymys tulee jopa silloin, kun on juuri hypännyt veneestä. Ghateilla on kieli-ja joogakurssimainoksia. (Bongasimme myös Childlinen mainoksia!) Pujien [= hindurituaali tai juhla] aikana joku haluaa myydä chaita. Ihmiset ovat valmiita selittämään, mitä hautajaisrituaaleissa tapahtuu ja sen jälkeen yrittävät suostutella katsomaan kauppaansa. ”You happy, me happy, don't have to buy. Come on.” Niin justiinsa. Matkallamme ravintolamme portaissa meidät yhytti mies, jonka myyntipuhe meni suurinpiirtein näin: ”Hey, come to my sh*tty shop, I have camel sh*t, cow sh*t, bullsh*t...just sh*ttiest sh*t, it's the cheapest and the worst.” Tyyppi erottui jotenkin. Päätimme kokeilla, mitäänhän ei tarvitsisi ostaa. Omantunnon tuskat ja hiillostuksen tunteminen olisi kiinni omasta jääräpäisyydestämme, ja aina saa sanoa ei ja keskeyttää kaupankäynnin, vaikka sentimentaalinen vetoaminen olisikin käynnissä. Ostimme päiväpeitot Masan kanssa. Hotellinomistaja sanoi, että hävisin 500 rupiaa (~6e), sillä tilkku+kirjaillun päiväpeiton saisi n.11e (900rs.) tehtaanmyymälästä.

Keskustellessamme keskenämme totesimme, että asian arvo on täällä juuri se, mitä siitä on valmis maksamaan. Kauppa on onnistunut, kun molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä, vaikka asioilla olisikin alin optimihinta. Kiertelimme ghateja ja jossain kohtaa lähdimme hyvin epäjohdonmukaista tarinaa kertovan 18-v pojan matkaan. Halusimmekin shoppailla, joten tällaisen tourin hyötykäyttö tuli tarpeeseen. Siinä sitten kierrettiin parit ”serkun” ja ”isän” vaateliikkeet, ja saimme tavaroita mitä etsimmekin, ja kovapäisenä ei tarvitse ottaa tuotteita hinnalla, jota ei saa tingittyä haluamakseen. Meihin kyllä yritettiin käyttää hiillostustaktiikkaa, kun yhdessä vaatekaupassa omistaja käski (hindiksi) poikaansa pistämään tuulettimen pois päältä, ja väitti sen olleen sähkökatkos.

Seikkailimme pitkin pieniä katuja, galeja, ja löysimme itsemme kattoravintolasta. Täällä opastuskyltit roikkuvat missä sattuu, ja saattavat olla maalauksia seinässä, lippuja, vain hindiksi, ja osa niistä alkaa hyvin ajoissa, jopa 1,5km ennen määränpäätä. Esimerkkinä Dolphin restaurantin kyltitys oli avuksi, ja ne johdattivat meidät Main Roadilta galien lävitse takaisin Gangesin rantaan. Sinne ei olisi toivoakaan ollut löytää ilman kylttejä. Assi-ghatille opastava kyltti Assi Crossingilla on vain hindiksi. Kaiken lisäksi kyltti on kiveen hakattu ja maassa. Viimeksi puoliksi sen päällä makasi lehmä. Täällä kannattaa myös kysellä.

Pitkän vaelluspäivän jälkeen otimme pyöräriksat kotiin, sillä muita kulkuvälineitä ei ollut näkyvissä. Mietimme pyöräriksalla ajelua jo Kolkatassa, mutta ei tullut tilaisuutta. Täällä se tuntui mielestäni kulkutapana jotenkin luonnolliselta. Meno oli hurjaa, ja siinä vaiheessa tuli fiilis, jossa sai kiinni jostain syvemmästä tämän kaupungin olemuksessa. Liikenne täällä on ihan oma lukunsa kirjavuudessaan. Kolkatassa sitä hallitsivat taksit ja kaaoottiset suurkadut. Darjeelingissa taas vuoristotiet mutkittelivat ja portaat loivat oikoreittejä mitä hämyisimpiä ja ennalta-arvaamattomampia suuntia kohti. Täällä siitä osasta Varanasia missä olen ehtinyt liikkua, ghatien lähellä, infrastruktuuria hallitsevat pikkukadut, ja liikenteessä näkyy aivan eri asioita kuin kummassakaan aiemmassa.

Aloitetaan vaikka lehmistä ja sonneista. Käännyt kulman ympäri, ja siinä on sonni, jonka leveys täyttää koko kujan. Ei oteta sitten tota reittiä. Nurkan takaa voi oikeasti siis kolaroida lehmän, puhvelin, apinan tai kilin kanssa. Koirat eivät erityisemmin tykkää lehmistä, joten eilen sai reagoida nopeasti kun lehmä ravaa kohti. Paikallisen pikkukadun yleisin leveys on sellainen noin 1,5m. Isommilla teillä on pyöräriksoja, tuktukeja (jotka ovat täällä takseja), moottoripyöriä, polkupyöriä, ihmisiä ja kaikki aiemmin luetellut eläimet. Niin, ja tietysti ne autot, joissa on tuunatut töötit. 

Intia-fiilis tuli jotenkin eri tavalla lävitse myös hotellin kattoterassilla istuessa. Aiemmin päivällä olimme kulkeneet eri ghatien lävitse, ja nähneet mm. polttohautauksen. Illalla taivaanrantaa Gangan rannalla koristivat hääjuhlien ilotulitukset. Jossain alkoi puja, ja alla levittäytyi temppelien kattotorneja. Täysikuu loisti hieman punertavaa kajoa. Tämä kaupunki elää ja sykkii jokaisessa henkäyksessään, mutta siinä on jotain ikiaikaista.

Darjeelingissa olimme nähneet yhden pyhätön, jossa oli oma syvennyksensä Shivalle, Lakshmille Buddhalle, muslimeille ja kristityille. Täällä on oma ghat Äiti Teresalle. Enemmän on enemmän, totesi Lauri. Enemmän ääntä, enemmän värejä, tuoksuja, kaikille aisteille, enemmän. Olen tullut johtopäätökseen, että täällä pyhä tuntuu olevan usein se hiljaisuuden väliin jäävä tila, ja se tila on mahdollisimman laaja. Jos suomalainen ihminen keskimäärin tuntee pyhää hiljaisuuden keskellä saunassa tai metsässä hiljentyessä, täällä se on mahdollista kiireisellä galilla, jossa tulee vastaan niin lehmiä, kanoja, koiria, pukkeja, moottoripyöriä kuin ihmisiäkin. Ympärillä soivat torvet, kilisyttimet, kilkattimet, suitsukkeet tuoksuvat ja joku laulaa enemmän tai vähemmän raa'alla äänellä. Kaiken tämän keskellä, pienessä tilassa mahdollisimman täynnä, joku sytyttää tulen pyhätön eteen ja tekee rituaaleja. Minusta näyttää siltä, että yhtä lailla kyllä täälläkin pyhä on myös hiljaisuutta ja hiljentymistä. Arkipäivässä mantroja lukeva guru vain jää kaiken kaaoottisen symbioosin alle, osana kaikkea.

Aamulla heräsimme jälleen kukonlaulun aikaan klo 4.30 ja suuntasimme veneelle Gangesin rantaan. Vanha mies, joka osasi kertoa meille 1978 veden korkeudesta souti meidät veneellään ghatien ohitse verkkaiseen tahtiin, ja kertoi Broken Englishillään mitä osasi. Tässäkin aamuisen veneajelun jälkeen minuun iski aitous, ja tunne siitä että olemme juuri tämän uskonnon sykkivässä keskuksessa. Jokiajelun jälkeen, se hotellimme työntekijä, joka aamulla johdatti meidät venemiehelle, oli itse kylpemässä Gangassa ja jatkoi iloisesti hymyillen ja päätä heilutellen rituaalejaan, kun meitä ei tarvinnutkaan viedä hotellille venereissun jälkeen.

Vietimme eilisestä päivästä ison osan lepäillen, sillä edellisenä päivänä olimme liikkuneet aivan valtavan paljon tässä kuumuudessa. Sunnuntaipäivä tuntui ehdottomasti kuumimmalta, vaikka täällä ilman kosteuden ollessa merkittävästi Kolkataa ja Darjeelingia pienempi, hikoilua ei tapahdu aivan niin paljon. Kiertelimme päivästä vain hotellin lähellä pienen kierroksen, ja suuntasimme illemalla vanhaan kaupunkiin pohjoisemmille ghateille etsimään ensin Blue Lassi-nimisen paikan, jossa on myyty lasseja yli 70 vuotta. Lassit täältä tulivat hämmentävän näköisistä saviastioista ja hedelmiä ei ollut vedetty blenderillä hirveän sekaisin.

Blue Lassista suuntasimme etsimään Vishwakanathin temppeliä. Yksi parannusehdotus olisi Intian turismin kasvattamiseen: edes jotkut kyltit temppelille olisivat kivat. Samoin tieto jonnekin esille, että passi tarvitaan, laukkuja ei voi viedä sisään, ja että ei-hindut eli me maitonaamat pääsemme sisään vain portista 2. Joskus toiste sitten. Lähdimme etsimään siitä St. Thomasin kirkkoa. Tämä oli ehkä mulle näistä uskonnollisista jutuista se esiinpistävästi sytyttävin (akateemisesti olen ihan liekeissä kyseisestä porukasta). Hindinkielinen gospelvirsi raikasi, kun ihmiset sareissa ja kurtissa olivat sunnuntain iltapalveluksessa, taputtivat ja astuessaan sisään koskettivat kynnystä kunnioittavasti. Olin niin rauhallisen tyytyväinen ja onnellinen seuratessani, että en osannut sanoa mitään. Suuntasimme veneelle, jonka olimme tinganneet aiemmin päivällä viemään meidät katsomaan seitsemältä alkavaa ganga aartia, joka ilta illantaitteessa auringonlaskiessa toistuvaa tulijuhlaa.


Kelluimme vähän ennen seitsemää Gangesin pinnalla, ja siinä tuli mietittyä, mitä kaikkea yksi joki, voi tehdä, tukea ja pitää yllä. Kaiken äiti, yhden maailman vanhimpien kaupunkikeskittymän vieressä. Olemme kahden päivänä nähneet ruumiin polttohautauksen, ottaneet ajattelematta hatut pois päästä polttohautausghatin yli käytyämme, nähneet surevia sukulaisia kylpemässä, ja kuolleita kaloja joen pinnalla. (Ja täällähän puilla makaavan ihmisen kuolemasta ei ole millään 24h kauempaa). Olemme nähneet ihmisten iloitsevan ja riemuitsevan pyhän äärellä, kun lapset aamupesulla ovat hyppineet pommeja virtaan. Olemme nähneet aamurukousrituaaleja vain ihmisen ja Gangesin välillä. Puhvelit ovat kakanneet ja lisääntyneet Gangesissa. Ghatien juurella pelataan krikettiä. Sinne päätyy kuollessa, sieltä viedään vettä kotiin kanistereissa siunaustoimituksia varten, siellä iloitaan, siunataan.

Ganga aarti oli kaunis. (Vaikka siellä kaupustelijat lässäyttivät tunnelmaa.) Minusta siinä yhdistyivät kauniilla tavalla Gangesin ja Shivan, veden ja tulen, symboliikka sekä liikekieli. Veden pinnalla kellui lootuskynttilöitä. Ganges ottaa ihmisen vastaan monella eri tavalla. Venepoikamme, parikymmenvuotias souti meidät havainnoitavan ripeästi Assi ghatille rituaalin jälkeen. Söimme pizzeriassa, ja siirryimme huoneisiin viettämään helvetellisen kuumaa ja ikävää yötä. Nämä olivat matkani viimeiset päivät Laurin ja Masan seurassa. Lähden tänään Delhiin, ja irtaannun matkaporukasta.

Eilen istuessamme aivan uskomattoman persoonan, riksakuski Bullin kyydissä läpi Varanasin katujen, tuli haikea olo. Voisin ihan hyvin jatkaa matkaa vielä, ja eritysesti näiden kahden kanssa, vaikka tuntuukin hyvältä palata pian kotiin. Se on varmaan se paras fiilis, minkä voi matkasta saada. ”Perillä on tuolla, edessämme jossain, mennään, mutta ajetaan hiljempaa. Toivon että matka jatkuu jatkuu vaan.” Tänään kutsuu Shiv Ganga Express ja huomenna aamuinen New Delhi. Kuulemme 
vielä, mutta enemmän kuulette Laurista ja Matista.

”...Jab koi baat bigad jaaye, jab koi mushkil pad jayee... tum deena saath mera o humnawaaz.” Tum bahut pyaare ho. Namaste, larke. Phir milenge.



~ Jasu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti